رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان(۴)

۵ بازديد

توصيه سوم ثروتمند ترين مردجهان: دانش و آگاهي را به خدمت انديشه هاي راهبردي درآوريد

توصيه سوم ثروتمندترين مرد جهان و غول كامپيوتري قرن بيست و يكم، براي موفقيت در كسب و كار اين است كه دانش و آگاهي را به خدمت انديشه هاي راهبردي درآوريم و براي اين منظور گيتس، رعايت نكات زير را ضرورى مى داند:

۱- خبرهاي ناگوار را با شتاب پخش كنيد

گيتس عقيده دارد كه يكي از ويژگيهاي هر مدير خوب اينست كه بتواند به جاي انكار خبرهاي بد، با آنها كنار بيايد و چگونگي خبرها را به خوبي شناسايي كند. پس مديران عامل، بايد خبرهاي بد را جستجو و پذيرش كنند و سازمان را به پاسخگويي مناسب بدان تشويق كنند و به اين مهم اطمينان داشته باشند كه خبرهاي بد نيز همانند خبرهاي خوش در مديريت خريدار دارد. همچنين به نظر گيتس توانايي يك شركت در ميدان رقابت به توان پاسخگويي آن شركت در برابر رخدادهاي برنامه ريزي نشده (خوب و يا بد) بستگي دارد، گيتس توصيه مي كند بايد اشتباه هاي ارزشمند –تجربه هاي شكست خورده در راهي درست- را ارج بنهيم و به آنها پاداش دهيم.

گيتس در برخورد با خبرهاي ناگوار توصيه مي نمايد كه نظامهاي ديجيتالي را در سراسر سازمان به وجود آوريم تا به ما در شناخت ابعاد گوناگون رخدادهاي بد در سراسر سازمان و آگاه ساختن پرشتاب مديريت از آنها كمك كند. اين نظام ديجيتالي بايد ما را در گردآوري داده هاي مورد نياز و تشكيل تيمهاي مشكل گشا، ياري رساند. همچنين گيتس توصيه مي كند كه از افرادي در واحدهاي مختلف و نقاط جغرافيايي دور از هم، تيمهاي نمادين (مجازي) تشكيل دهيم تا در وضعيت بحران سازمان به كمك مديريت بشتابند.

۲- خبرهاي بد را به خوب تبديل كنيد

گيتس عقيده دارد كه براي موفقيت در كسب و كار بايد به پيشواز خبرهاي بد برويم تاجاهايي را كه نياز به بهسازي دارند بشناسيم و خبرهاي بد را به پيامدهاي خوب تبديل كنيم. گيتس براي موفقيت در اين امر توصيه مي كند كه «ناخشنودترين مشتريان» را به عنوان بزرگترين منبع يادگيري مديريت دريابيم و در كسب و كار خود ساختار و سياست هايي پياده كنيم كه شكايتها را با شتاب و بي‌واسطه با راه حلها پيوند دهند. براي اين منظور مي توانيم يك نظام ديجيتالي را ايجاد كنيم تا بتوانيم اطلاعات بازخوردي از مشتريان را با ابزار الكترونيكي دريافت و تجزيه و تحليل كنيم تا دريابيم كه آنها از ما چه مي خواهند؟، اين نظام ديجيتالي بايد شكايتهاي دريافتي از مشتريان را با شتاب به افراد مسئول برساند تا اشكالات را برطرف سازند. همچنين اين نظام ديجيتالي بايد توان پاسخگويي به پرسش كنندگان را به هنگام و در زمان مناسب داشته باشد.

توصيه ديگر گيتس در اين خصوص اين است كه پرسشهاي عادي و تكراري را در «سايت» شبكه‌اي پاسخ دهيم و تلفن را براي تماس هاي ضروري و دشوار نگه داريم.

۳- از آمارهاي خود آگاه باشيد

براي آنكه به اهميت آمار در مديريت واقف شويم به اين سخن «ويليام گرلي» در كتاب «بالاي سر جمعيت» اشاره مي كنيم كه مي گويد: « براي رسيدن به نور رستگاري، بايد اطلاعات دقيقي از سفارش خريدهاي همه مشتريان (تازه و قديمي) و هر گونه اموال شركت (ثابت و عيني و موجوديهاي گوناگون) داشته باشيد. چگونه مي توانيد چنين كنيد؟ فن آوري اطلاعات و بكارگيري دليرانه آن، چنين امكاني را براي شما فراهم مي آورد.»

گيتس نيز عقيده دارد كه آگاهى از اعداد و تحليل و فهم آنها بنيان شناخت هر كسب و كار است و مى‌گويد: آگاهي به عدد و رقم هاي سازمان، چيزي بيش از تراز كردن ماهانه دفترهاي حسابداري است. اين داده ها در بازاريابي و امور مالي هم به درد مي خورند. عددها بر كاغد حالت ايستاد و مرده دارند اما داده هاي ديجيتالي آغازگر انديشيدن و حركت هستند. آمار و عددهاي درست و تازه، ما را به پاسخگويي به هنگام به مشتريان و شريكان وا مي دارند. بنابراين گيتس توصيه مي كند كه نظام ديجيتالي كه ما در سازمان به وجود آورده ايم بايد بتواند داده هاي مربوط به كسب و كار را بي‌درنگ و از نقطه داد و ستد با مشتريان و شريكان دريافت كند. داده هاي متعلق به شريكان را با داده هاي ما يك كاسه كند و همه نيازها را برآورده سازد.

۴- انسانها را به كارهاي فكري بكشانيد

گيتس مي گويد كه بايد نرم افزارهاي تحليلگري را ارايه دهيم كه به ما اين فرصت را بدهد تا نيروي انساني ارزشمند خود را از گردآوري اطلاعات رهانيده و به فعاليتهاي ارزش آفرين بگمارد، تا اين نيروها بازده شگرفي داشته باشند. تجزيه و تحليل هاي نرم افزاري خود را بايد ابتدا در جاهايي بكار بگيريم كه نتيجه هاي مشخص ببار آورند و حركت را از بازاريابي و تبليغات توده وار و همگاني به سوي تبليغات هدفدار و بر روي گروهي مشخص آغاز كرده و ادامه دهيم. براي رسيدن به اين اهداف گيتس توصيه مي كند كه نظام ديجيتالي ما بايد توان تجزيه و تحليل پيچيده الگوهاي خريد مشتريان را داشته باشد، به گونه اي كه بتواند در به نتيجه رساندن خدمات ويژه فردي به مشتريان، ياور سازمان باشد. اين نظام ديجيتالي بايد بتواند به كمك داده هاي جمعيتي، مانند درآمدها، گروه سني، توزيع جغرافيايي، و يا آمارهاي ديگر، گروههاي مشتريان سودآور و گروههاي كم بازده را شناسايي كند. همچنين اين نظام ديجيتالي بايد بتواند اين امكان را براي كاركنان فراهم كند تا آنها از كار عادي و تكراري، به فعاليتهاي اسثنايي بپردازند. اين كاركنان بايد به آساني به عددها و داده هاي ديجيتالي دسترسي داشته باشند و از سرفصلها و چكيده ها به ريز داده بروند و داده‌ها را از جهتهاي مختلف ديده و بررسي كنند.

۵- بهره هوشي سازمان خود را بالا ببريد

اين بحث را با سخني از «جك ولش» رئيس هيات مديره جنرال الكتريك آغاز مي كنيم كه مي‌گويد: «توان يادگيري و به عمل درآوردن پرشتاب آموخته ها، بزرگترين امتياز رقابتي را در اختيار سازمان مي‌گذارد.»

گيتس براي آنكه بهره هوشي سازمان خود را بالا ببريم، توصيه مي كند كه از «مديريت دانايي» استفاده كنيم؛ يعني اطلاعات را گردآوري و سازماندهي كرده و سپس به كاربراني كه بدان نياز دارند برسانيم و براي بهسازي پيوسته اطلاعات از راه تجزيه و تحليل داده ها با ديگران همكاري داشته باشيم، به واكنش مشتريان شتاب ببخشيم و آموزش را بي دردسر كنيم به گونه اي كه به افراد اين امكان را بدهيم تا در خانه و يا محل كارشان، در پشت ميز خود و هر گاه كه برنامه هايشان اجازه دهد، به آموختن بپردازند. بايد بر روي بزرگترين دارايي يعني «افراد باهوش» سرمايه گذاري كنيم و افراد هوشمند را به استخدام سازمان درآوريم.

گيتس نقش مدير عامل را در بالا بردن بهره هوشى سازمان بسيار موثر مي داند و عقيده دارد كه نقش مدير عامل در بالا بردن بهره هوشي شركت حكم مي كند تا محيط كار را به گونه اي بيافريند، كه همكاري و مشاركت در اندوخته هاي علمي را براي كاركنان فراهم سازد؛ نقاطي را كه در آنها هم‌انديشي و همكاري سودمند است، نشان دهد؛ ابزار ديجيتالي به منظور آسان ساختن پخش مهارتها و مشاركت در دانسته ها را فراهم نمايد؛ و به كاركنان در برابر همكاريها و از خود گذشتگي هايي كه براي آموزش ديگران از خود نشان مي دهند، پاداش مناسب بدهد.

۶- به ياد داشته باشيد كه بردهاي بزرگ با خطرهاي بزرگ همراهند

به نظر گيتس در آغوش كشيدن پيروزي هاي بزرگ، گاهي به خطر كردنهاي بزرگ نياز دارد و بايد در صنعت، اطلاعات را جانشين موجودي انبارها كنيم و در فعاليتهاي دانش بر، اطلاعات را در برابر خطرها قرار دهيم. گيتس در اين خصوص مي گويد: «دور بودن از اطلاعات در ميدان كارهاي دانش‌بر، همانند جدا كردن مغز از پيك دانشمند فرهيخته است». بنابراين گيتس توصيه مي كند كه يك نظام ديجيتالي را در سازمان به وجود آوريم و اين نظام را دربست در اختيار خود قرار دهيم تا بتواند مديريت دانايي، عمليات سازمان و نظامهاي بازرگاني را آنچنان به هم پيوند زند كه با همديگر يك نظام يكپارچه ديجيتالي بيافريند، اين نظام ديجيتالي بايد بتواند توان آزمايش فرآورده ها بر مبناي استانداردها و پذيرش جهاني را داشته باشد و ضمن بازنگري هاي لازم، مهار كار را از دست ندهد.

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (1)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (2)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (3)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (4)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (5)


منبع:آريا نيوز



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد