رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان(۵)

۷ بازديد

توصيه چهارم ثروتمند ترين مردجهان: به عمليات سازمان بينش بيفزاييد

يكى ديگر از توصيه هاى بيل گيتس براى موفقيت در كسب و كار و نزديك شدن به ثروتمند شدن اين است كه به عمليات سازمان بينش بيفزايم. گيتس در اين خصوص نيز رعايت موارد زير را توصيه مى‌كند:

۱- فرآيندهايي را برگزينيد كه به كاركنان اختيار مي دهند

گيتس عقيده دارد كه بايد به نيروي ابتكار فرد ميدان داده شود و كاركناني كه نسبت به نظامهاي توليد و طرز كار آنها آگاهي بيشترس دارند، بهتر و هوشمندانه تر بكار گرفته شوند. گيتس در اين خصوص مى گويد:« من سخت اعتقاد داريم كه اگر شركتها به كاركنان خود آگاهى و اختيار لازم و ابزار بكارگيرى آنها را بدهند، دستاوردهاى شگفت انگيز و آفرينشهاى چشمگيرى از آن جوانه خواهد زد.» بنابراين بايد كاركنان فرهيخته اي به كار گرفته شوند تا شغلهاي وظيفه محور از ميان برود و يا در فرآيندهاي گسترده اي ادغام شود. براي اين منظور گيتس توصيه مي كند كه كاركنان خط توليد به داده هاي به هنگام دسترسي داشته باشند تا به كمك آنها بتوانند كيفيت فرآورده ها را بهتر كنند و نظام توليد و ساخت فرآورده ها را با ديگر نظامها يكپارچه سازند.

۲- به ياري فن آوري اطلاعات به مهندسي دوباره بپردازيد

«پاول اونيل» رئيس هيات مديره و مدير عامل «الكوا» (CEO Alcoa) مي گويد: «من به فن‌آوري اطلاعات به چشم يك نظام مستقل مي نگرم. از ديد من، اين نظام يك رهگشاي پرارزش است. شايد مهمترين اثرش اينست كه ما را به چنين پرسشي وا مي دارد: چرا، چرا، چرا؟»

گيتس عقيده دارد كه فن آوري اطلاعات عصاي دست فرآيندهاي كارآمد است كه اين فرآيندها در زمان و منابع ديگر تا ده برابر از پيش، صرفه جويي مي كنند. گيتس مي گويد كه بايد همه فرآيندها را باز ارزشيابي كنيم و فرآيندهايي بيافرينيم كه ساده و موثر باشند و همه مانع ها را دور بريزيم. براي حل بسيار از مشكلات بايد فرآيندها را در جهت عرضه اطلاعات روان و بهينه، از نو طراحي كنيم. شمار افراد درگير در يك فرآيند و نيز شمار دست به دست شدن كار را كاهش دهيم تا مسايل كم و ساده شوند. بايد رهبران كسب و كارها، را براي تصميم گيري در كنار مديران فن آوري اطلاعات، در زمينه نيازهاي شركت به كار بگيريم.

به نظر گيتس پيچيدگي سبب مرگ برنامه هاي مهندسي دوباره مي شود، بنابراين بايد يك نظام ديجيتالي را ايجاد كنيم كه به رشد پرشتاب راه‌حلها در بستر زمان كمك كند، امكان پيگيري وضعيتهاي گوناگون را به كاربران بدهد، روند پيشرفت كارها و آنجاهايي را كه به تصميم گيري مديريتي نياز هست، نشان دهد، يك فرآيند بزرگ را به چندين زير مجموعه مستقل تبديل كرده و نتيجه كار آنها را بهم ارتباط دهد تا يك نظام كارآمد بوجود آيد، از يك جريان روان اطلاعات ديجيتالي براي ساده كردن سراسر فرآيند كار بهره بگيرد و با آفرينش ابزارها و راه حلهاي كوچكتر و سراسر ديجيتالي، از روي آوردن به چرخه هاي گسترده و دراز مدت حل مسايل، خودداري كند.

۳- فن آوري اطلاعات را منبعي راهبردي به حساب آوريد

بيل گيتس عقيده دارد كه مديرعامل بايد به فن آوري اطلاعات به چشم منبعي راهبردي بنگرد كه به افزايش درآمد شركت كمك مي كند. بايد مديرعامل فن آوري اطلاعات را نيز همپاي ديگر فعاليتهاي شركت به خوبي بشناسد و مدير ارشد فن آوري اطلاعات (CIO) بايد خود عنصري از گروه گسترش راهبردهاي شركت باشد تا بتواند نظام اطلاعات را در خدمت اجراي راهبردها سامان دهد.

گيتس توصيه مي كند كه نظام ديجيتالي ما هر ساله بخش اندكي از بودجه را صرف امور جاري و بخش بزرگتر را در راه گسترش نظام اطلاعات و دستيابي به ابزار بهتر هزينه كند. همچنين اين نظام ديجيتالي بايد چند ابزار درجه يك در اختيار داشته باشد و در مواقع لزوم پاره اي ابزار كار تازه به نظام كنوني افزوده شود.

توصيه پنجم ثروتمند ترين مردجهان: در انتظار غير منتظره ها باشيد

«جك ولش» مدير عامل شركت جنرال الكتريك مى گويد: «هر دگرگوني، با خود فرصتى به همراه مى آورد. بنابراين سازمانها بايد به جاى رخوت، از دگرگونى‌ها نيرو بگيرند.»

بيل گيتس نيز از دگرگونى ها استقبال كرده و عقيده دارد كه رهبران پيروزمند آنهايى هستند كه به پيشواز روشهاى نوين كسب و كار مى روند بنابراين گيتس توصيه مى كند كه براى آينده ديجيتالى محور خود را آماده سازيم تا از فن آورى بالاترين بازده را بدست آوريم.

اما آنچه كه گيتس بيش از همه بر روى آن تاكيد دارد اين است كه بايد بپذيريم كه در عصر ديجيتالى زندگى مى كنيم تا از پيامدهاى مثبت و توانمنديهاى آن بهره بگيرم؛ گيتس خود مى گويد كه من فرد خوش بين هستم و به پيشرفت اعتقاد دارم. من از اينكه در چنين دوره اى از تاريخ زندگى مى كنم خشنودم؛ ابزار دوران صنعتى به كمك ماهيچه هاى ما آمدند، ابزار دوران ديجيتالى ميدان فعاليت و توان مغز و انديشه ما را گسترش مى دهند. بسيار خوشحالم كه فرزندانم در اين دوران رشد مى‌نمايند.»

بيل گيتس عقيده دارد؛ براى آنكه بتوانيم با دگرگونى ها كنار آمده و اين دگرگونى ها را به خدمت بگيريم بايد ابزارهاى ديجيتالى را براى بازآفرينى روش كار خود به خدمت بگيريم تا به يارى يك سيستم عصبى ديجيتالى با شتاب انديشه به كسب و كار بپردازيم.

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (1)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (2)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (3)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (4)

رازهاي ثروتمندشدن از زبان ثروتمندترين مرد جهان (5)


منبع:آريا نيوز



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد