خطرات استرس بيكاري

دانلود بهترين مجموعه ي موزيك شاد

خطرات استرس بيكاري

۴ بازديد

يك بررسي جديد نشان مي‌دهد استرس ناشي از بيكاري ممكن است كاركرد دستگاه ايمني را افراد سالم را دچار اختلال كند، اما يافتن شغل هم مي‌تواند دوباره قدرت دفاعي بدن را بازگرداند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل ازخبرگزاري رويترز پژوهش‌هاي قبلي استرس مزمن را به اختلال كاركرد ايمني و خطر بالاتر  عفونت و ساير بيماري‌ها مربوط كرده بودند، اما در مورد اينكه پس از فروكش كردن استرس در دستگاه ايمني چه رخ مي‌دهد، چيزي نمي‌دانستند.

در بررسي جديدي كه در دانشگاه كاليفرنياي سانفرانسيسكو بر روي 100 نفر بزرگسال شاغل و 100 نفر بزرگسال بيكار بين سن 29 و 45 براي چهار ماه انجام شد، پژوهشگران هر ماه نمونه‌هاي خون آنها را جمع مي‌كردند تا از لحاظ ميزان سلول‌هاي "كشنده طبيعي"، يكي از سلول‌هاي دفاعي بدن، شاخصي از قدرت دستگاه ايمني آنها اندازه‌گيري شود.



اين پژوهشگران دريافتند كه به طور كلي در گروه بيكاران فعاليت سلول‌هاي كشنده طبيعي از گروه شاغلان كمتر است.

با اين حال 25 درصد افراد بيكار تحت آزمايش در طول دوران بررسي كار پيدا كردند، و سلو‌ل‌هاي كشنده طبيعي آنها مجددا به حالت عادي بازگشت.

دكتر فرانسيس كوهن و همكارانش كه اين بررسي را انجام داده‌اند، در نشريه پزشكي روان‌تني گزارش مي‌كنند:‌ "ما اعتقاد داريم كه اين اولين بررسي در انسان‌هاست كه بازيابي كاركرد ايمني را پس از پايان تعيين‌شده يك استرس‌زاي مزمن ثابت مي‌كند."

استرس مزمن ممكن است كه كاركرد ايمني را از طريق اثراتش بر دستگاه عصبي مختل كند.

غده‌هاي آدرنال هورمون نور‌اپي‌نفرين را در پاسخ به استرس آزاد مي‌كنند، و در آزمايشگاه نشان داده شده است كه نوراپي‌نفرين سلول‌هاي كشنده طبيعي را كاهش مي دهد.

اما يافته‌هاي اخير بيانگر آن است كه دستگاه ايمني در مواجهه با استرس درازمدت "مقاوم" است و مي‌تواند در صورت رفع عامل استرس‌زا  كاركرد خود را اعاده كند. در اين بررسي دستگاه ايمني مشاركت‌كنندگان در اين بررسي در اولين ماه اشتغال به كار جديد دوباره به حالت عادي بازگشت.

به گفته اين پژوهشگران بررسي‌هاي بيشتري بايد انجام شود تا بازيابي دستگاه ايمني را پس از انواع مختلف استرس‌زاها بررسي كند، و مشخص كند بازيابي كاركرد ايمني چگونه رخ دهد.


===================

منبع: بانكي



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد