بازار پولي و ارزي كشور آرام مي‌شود

دانلود بهترين مجموعه ي موزيك شاد

بازار پولي و ارزي كشور آرام مي‌شود

۶ بازديد
۳مقام ارشد اقتصادي دولت يازدهم از آرامش پولي و ارزي به‌عنوان پيش درآمد كاهش قيمت كالاها دفاع و تأكيد كردند: اقتصاد ايران در شرايط دشوار و پيچيده‌اي قرار دارد.

به گزارش همشهري به نقل از خبرگزاري‌هاي رسمي كشور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور، ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي و علي طيب‌نيا وزير اقتصاد در مراسم وداع محمود بهمني از بانك مركزي و معارفه رئيس‌كل جديد از تصميم دولت براي آرام‌سازي بازار ارز و پولي كشور خبر دادند.

تأكيد بر استقلال بانك مركزي

معاون اول رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بانك مركزي مسئوليت حفاظت از ارزش نظام پولي و مالي كشور را برعهده دارد، گفت:بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بايد از استقلال كافي برخوردار باشد. اسحاق جهانگيري با تأكيد بر اينكه دوران بي‌اعتنايي به صاحب‌نظران اقتصادي به پايان رسيده است، افزود: ما به‌دنبال نفي خدمات دولت‌هاي گذشته نيستيم، اما امروزه اقتصاد كشور در شرايطي قرار دارد كه نيازمند توانمندي‌هاي صاحب‌نظران اقتصادي هستيم.

كسري بودجه شديد در پرداخت يارانه نقدي

جهانگيري با بيان اينكه متأسفانه در معيشت مردم گرفتاري جدي وجود دارد، اظهار داشت: مردم انتظار دارند دولت جديد براي برون رفت از وضع موجود راهكار پيدا كند. وي تأكيد كرد: ما با تورم دو رقمي روبه‌رو هستيم، نرخ بيكاري در كشور بالاست و توليد هم در شرايط نامناسبي قرار دارد، هم تورم و هم توليد ما آسيب ديده است.

معاون اول رئيس‌جمهور همچنين هدفمندي يارانه‌ها را يكي ديگر از چالش‌هاي پيش روي دولت عنوان كرد و ضمن اشاره به اينكه مبالغي به‌صورت نقدي پرداخت مي‌شود اما ما با كسري بودجه بسيار بالايي روبه‌رو هستيم، گفت: تورم و نرخ ارز بايد براي فعالان اقتصادي قابل پيش‌بيني باشد، ما نمي‌گوييم كه نرخ ارز پايين آورده شود اما نرخ ارز بايد قابل پيش‌بيني باشد. به گزارش همشهري، جهانگيري در حالي از كسري منابع هدفمندي يارانه‌ها سخن مي‌گويد كه معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، روز جمعه اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي براي جبران كسري بودجه را تا پايان سال منتفي اعلام كرده بود.

خودداري از مداخله در بازار ارز

رئيس‌كل بانك مركزي هم گفت:‌ بايد از مداخله در بازار ارز خود‌داري كرد. ولي‌الله سيف تصريح كرد: منفي شدن رشد اقتصاد، تورم مزمن و شتابان، افزايش حجم نقدينگي، رشد بالاي پايه پولي، ‌افزايش بدهي شبكه بانكي كشور و عدم‌تعادل و بي‌ثباتي در نرخ ارز به‌عنوان دغدغه‌هاي اصلي اقتصادي كشور به شمارمي روند. سيف گفت: شوراي پول و اعتبار بايد تقويت شده و هماهنگي لازم بين بخش‌هاي مختلف ايجاد شود.

وي با تأكيد بر كنترل پايه پولي با هدف مهار تورم از طريق مديريت بازار پول تأكيد كرد و گفت: بايد از بدهكاري دولت و شركت‌هاي دولتي ممانعت شود و براي بدهي مسكن مهر نيز چاره‌انديشي شود. رئيس‌كل بانك مركزي همچنين بر اصلاح روابط مالي بانك مركزي و خزانه از طريق توسعه بازار سرمايه تأكيد كرد و گفت: بايد آرامش به بازار ارز باز گردد و از هرگونه مداخله در بازار جلوگيري شود. وي ادامه داد: با برقراري انضباط در بازار پول بايد صنعت بانكداري كشور رقابتي شده و از شكل‌گيري نهاد صنفي بانكي حمايت شود. رئيس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه اين بانك بايد استقلال عملياتي داشته باشد، گفت: مديران شبكه بانكي بايد تعهد جدي در اجراي مقررات و مديريت بازار پول داشته باشند.

طيب‌نيا؛ بهمني گفت يك هفته رئيس‌كل بوده است!

وزير امور اقتصادي و دارايي هم گفت: استقلال بانك مركزي بدون قطع سلطه مالي امكان پذير نيست و اين امر نيز مستلزم قطع بودجه دولت از منابع نفتي است. طيب نيا در ادامه جمله‌اي به نقل از رئيس‌كل سابق بانك مركزي گفت و ادامه داد:بهمني به من گفته بود در تمام دوره رياست كلي بانك مركزي، تنها يك هفته رئيس‌كل بانك مركزي بودم و آن نيز در زمان رياست‌جمهوري حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني بود. او گفت: نرخ رشد اقتصادي در شرايط فعلي نامطلوب است و هم‌اكنون نيز تورم در وضعيت نامطلوبي قرار دارد و در حدود ۴۴ درصد است.

طيب نيا اظهار داشت: سال ۷۴ نيز شاهد رشد نرخ تورم بوديم اما آن تورم با رونق و رشد اقتصادي همراه بود و به همين دليل تحمل آن براي مردم راحت‌تر شد. وي با بيان اينكه هم‌اكنون در شرايط بسيار سختي از لحاظ اقتصادي قرار داريم، ‌تصريح كرد: ساختار اقتصادي نامتعادل و ناسالم كه از گذشته به ارث برده‌ايم و سياست‌هاي نادرست و شرايطي كه تحريم به ما تحميل كرده است همگي در ايجاد اين شرايط بسيار سخت دخيل است.

هدف دولت؛ ايجاد ثبات در بازار ارز

وزير اقتصاد تأكيد كرد كه دولت يازدهم در بحث منابع ارزي دنبال ايجاد ثبات در بازار ارز به‌منظور تأمين نيازهاي ارزي كشور است. به گزارش ايرنا، علي طيب نيا در حاشيه مراسم توديع و معارفه روساي كل قديم و جديد بانك مركزي در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي كه آيا نرخ فعلي ارز را منطقي مي‌دانيد يا خير؟ گفت: به‌نظر من، چيزي كه در بازار ارز اهميت دارد، ثبات در اين بازار است. او اظهار داشت: فعالان اقتصادي با توجه به ايجاد ثبات و ‌آرامش در بازار ارز بايد بتوانند برنامه‌ريزي‌هاي خود را براي پيشبرد اهداف اقتصادي براساس افزايش توليد در كشور پيش ببرند.

طيب نيا با بيان اينكه جهت‌گيري دولت در حوزه بازار ارز برقراري آرامش و جلوگيري از تلاطم در اين بازار است، عنوان كرد: تغيير نرخ ارز به‌منظور كاهش و افزايش نرخ آن مي‌تواند باعث ايجاد بي‌اعتمادي در اقتصاد كشور شود. وي تصريح كرد: حفظ ارزش پول ملي و مقابله با تورم وظيفه اصلي بانك مركزي است و اين بانك با كنترل نرخ رشد نقدينگي، برنامه‌هاي مرتبط با حفظ ارزش پول ملي و مبارزه با نرخ تورم را تنظيم مي‌كند و در اين رابطه دولت هم با سياست‌هاي بودجه‌اي خود همراهي لازم را براي تحقق برنامه‌هاي بانك مركزي به مرحله اجرا مي‌گذارد.

همشهري آنلاين


===================

منبع: بانكي



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد